s. m. Serpent à deux testes qui mord par la teste & par la queuë. On dit qu'il s'en trouve dans les deserts de Lybie, & il est le symbole de la trahison.

Quelques-uns mettent l'Amphisbene au rang des lezards. Aëtius dit que la Scytala & l'Amphisbene sont semblables ; que ces animaux ne vont point en amenuisant, & sont aussi gros d'un costé que d'autre, desorte qu'il est difficile de connoistre où est leur teste. L'Amphisbene va en avant & en arriere ; ce qui n'est point en l'autre. Leurs picqueures, quoy que venimeuses, ne sont pas mortelles, mais sont comme celles des guespes. On l'appelle autrement Ennoye, ou Enny, en Latin caecilia & amphisbena, qui vient de amphi, & de baino, je marche, comme serpent marchant des deux costés, car on luy attribuë deux testes : & ce qui a donné occasion à cela, c'est que sa figure est toute semblable à celle des vers de terre, dans lesquels il est fort difficile de distinguer la teste d'avec la queuë.

Il y a des scolopendres qui sont aussi de ce genre. Voyez Scolopendre. On s'en sert dans le Blason, & quelquefois on le confond avec amphistere, quoy qu'il soit fort different. Quand on ouvrit le tombeau de Chilperic à Tournay, on y trouva des abeilles, & des figures de serpens amphisbenes ou à deux testes.